A kezdetek
1900-as évek első felében kialakult az ipari tömegtermelés az USA-ban. A
nagyvárosok és a gyárak közelében élő lakosság ellátása megoldódott,
azonban a távolabbi települések és farmok lakói számára elérhetetlenek
voltak az új árucikkek. A kereskedelemben új értékesítési módszerek
kialakulása vált szükségessé. Ebben az időben jelent meg az utazó
kereskedő fogalma, aki a települések lakóit felkereste és a
régióközpontokban vételezett termékeket eljuttatta a lakossághoz.
Itt beszélhetünk először a vezető értékesítők és a vezetői juttatások
megjelenéséről is, ők voltak azok, akik a régióközpontokban újabb
utazókereskedőket toboroztak és különböző jutalmazások fejében vállalták
a kezdők betanítását és informálását. A gyártó cégek ezzel levették a
terhet magukról az értékesítők oktatása kapcsán és egy
egyenérdekeltségen alapuló rendszert hoztak létre, amely biztosította
számukra az újabb piacok meghódítását is.
Ennek a közvetlen értékesítési formának az első ismert képviselői
William Casselberry és Lee Mytinger voltak, akik 1934-ben létrehozták
saját vállalkozásukat, amely a California Vitamin Company és a Nutrilite
XX Vitamins termékeit forgalmazta.
A Nutrilite-et Carl Rehnborg hozta létre, ő az 1920-as években egy
kínai fogolytáborban raboskodott, ahol állati csontokkal és főtt
növényekkel táplálkozva maradt életben. Az itt szerzett tapasztalatait
és a vitaminok és ásványi anyagok egészségvédő szerepét szem előtt
tartva az elsők között hívott életre étrend kiegészítő termékeket gyártó
céget.
Az első marketingtervet is Casselberry és Mytinger dolgozták ki,
amelyet 1941-ben vezetek be C&M néven, amely 3%-os jutalékot
biztosított az új kereskedőt beléptető számára és kezdetleges formában
létrehozta a leváló csoportok fogalmát és az érte járó jutalékot.
Egy konfliktus világméretű következménye
Az 50-es években kialakult belső széthúzás és konfliktusok
következtében a már Nutrilite néven működő vállalat nehézségekbe
ütközött kereskedői áruval való ellátásában, aminek hatására több
független kereskedői csoport kivált a cég kötelékéből majd saját
vállalkozás felépítésébe kezdtek. Így tett a két jó barát is, Jay Van
Andel és Rich DeVos, akik 1949-óta voltak tagjai a Nutrilite értékesítői
csapatának. Ebben az időben csatlakozott hozzájuk egy tucatnyi
forgalmazó a korábbi rendszerből és létrehoztak egy disztribúciós
társulást, amelynek tagjai mind egyenjogúak voltak. Az üzleti koncepció
adott volt számukra, de még a megfelelő termékalap hiányzott egy sikeres
vállalat elindításához. 1959-ben felfedeztek egy környezetbarát
tisztítószert, amelyben az alapítók komoly fantáziát látva és
megvásárolva annak forgalmazási jogát létrehozták az „amerikai módszert”
(American Way), a későbbi Amway Corporation-t. Az alapítók számára
fontos volt egy megfelelő és motiváló kompenzációs terv kidolgozása,
amely az értékesítők által létrehozott forgalom függvényében fizet
jutalékot, továbbá célul tűzték ki a megfelelő és stabil céges háttér
létrehozását. Pár évvel később az Amway megvásárolta a Nutrilitot és a
termékeit is piacra dobta értékesítő rendszerében. Ma a Van Andel és a
DeVos család képviselői előkelő helyet foglalnak el a Forbes
”milliárdosok” listáján.
Pilótajáték a feketebárány
Az MLM sikeres és egyre nagyobb teret hódító növekedése az illegális
üzletek képviselőit is cselekvésre ösztönözte. Cherles Ponzi jóvoltából
megszületett a pilótajáték, vagy más néven piramisjáték a piacon. A
termékalapot mellőzve a multi level marketing értékesítési
jutalékrendszerét manipulálva gyors meggazdagodási lehetőséget kínált az
embereknek a Ponzi féle vállalkozás, amely hatalmas kamatot ígért már
pár hetes befektetés esetén is. A felelőtlen és megalapozatlan
ígérgetések, valamint az általa létrehozott rendszer hiányosságai a
vállalkozása összeomlásához vezetett.
Az ítélet: az MLM legális és törvényes
A nyerészkedő és illegális próbálkozások, a pilótajátékok és az MLM
üzletek közötti vélt hasonlóságok következtében, 1975-ben a Network
marketinget egy komoly megmérettetés elé állították. Az Amway céget az
USA Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága perbe fogta tiltott pilótajáték
vádjával. Az ítéletre négy évet kellett várni, amelyben azonban
felmentették a vádak alól a céget és a multi level marketing rendszert.
Egy biztos a kétkedők kedvéért megérte a DeVos és Van Andel családoknak
átesni ezen a jogi tortúrán, ugyanis 1979 óta törvény szavatolja az MLM
létjogosultságát és működőképességét! Az MLM egy kereskedelmi forma,
ahol kézzel fogható árucikkek cserélnek gazdát fizetőeszköz fejében.
Az MLM világhódító útja
Ezekben a nehéz évtizedekben több nagyszerű cég született, amelyek ma is sikerrel működnek.
A Magyarországon kevésbé ismert Shaklee 1960-ban indult hódító útjára
az USA-ban, alapítója Dr. Forrest C. Shaklee, aki 1915-ben kreálta a
"Vitalized Minerals"-t, az első multivitaminok egyikét. Abban az időben,
amikor az egész világot a műanyag és szintetikus dolgok hozták lázba,
Shaklee Úr a természethez nyúlt vissza és segítségével nagyszerű
termékeket alkotott.
Érdemes említést tenni az itthon is sikeres Forever Living Productsról
(FLP). Alapítója egy farmer családból származó úr, Rex Maughan, aki
kutatások finanszírozásával és több egyedülálló világszabadalom
kifejlesztésével a több ezer éves múltra visszatekintő Aloé vera növényt
használva termékei alapjának egy világjelenséget hozott létre a 60-as
években született gondolatából. 1978-ban indult világhódító útjára az
FLP, azokban a nehéz időkben, amikor még az MLM jogi háttere bizonytalan
volt egészen 1979-ig a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság döntéséig.
Mára a Forever több mint 140 országban működő óriássá nőtte ki magát!
Rich DeVos és Jay Van Andel, Dr. Forrest C. Shaklee majd néhány évvel
később Rex Maughan vízióját beteljesülni látva sok más nagyszerű cég
indította el kereskedelmi tevékenységét a Multi Level Marketing
üzletágban a 80-as, 90-es években.
Hogy csak pár példával éljek; 1980 februárjában Mark Hughes
megalapította a Herbalife-ot egy, az emberek számára állandó dilemmára
alapozva; „vajon elég jó-e az alakom, vagy fogynom kéne?”, piacra dobott
egy testsúlycsökkentő programot, amelyet az elmúlt harminc évben sok
másik termék követett, már nem csak az amerikai lakosság számára
elérhetővé téve azokat.
A 90-es évek elején indult világhódító utjára több nagyszerű cég között
a hazánkban is sikeresen működő NuSkin Enterprises’ és teszik ezt ma is
egyre többen és többen a 21. században is.
Filantrópok születése
Az elmúlt évek tapasztalata alapján azt látom, hogy az MLM támogató
koncepciója, miszerint mások segítése és felvirágoztatása minket is
gazdagabbá tesz, (nem csak anyagi gazdagságról beszélek), nem kizárólag
üzleti oldalról működik. Azok a cégtulajdonosok és üzletépítők, akik
igazán értik a világ működését komoly karitatív szerepet is vállalnak az
élet különböző területein. A legnagyobb mlm vállalkozások és cégek
vezetői önzetlenül adnak másoknak és értéket teremtenek, mind
társadalmilag, mind szociális és gazdasági szempontból. Beszélhetünk a
kulturális örökség védelméről, vagy éppen esőerdők megmentéséről, de
említést tehetnénk katasztrófák utáni komoly szerepvállalásokról is.
Amennyiben a kedves olvasó szán rá időt és némi fáradságot olvashat
nemzetközi összefogásokról az Afrikai, vagy Ázsiai éhezők megmentéséért,
vagy égési sérültek szenvedéseinek csökkentéséért és még folytathatnám a
sort temérdek példa említésével. Ami biztos, az elmúlt 50 évben nem
csak világméretű cégek születtek az iparágon belül, hanem olyan
nagyszerű emberek is, akik idejüket és pénzüket nem sajnálva arra tették
fel az életüket, hogy más emberek életét pozitív irányba fordítsák!
Míg más cégek vezetői dollármilliókat költenek hagyományos
médiakampányokra és hirdetésekre, addig az MLM cégek vezetői ezeket az
összegeket a hálózatukban tevékenykedő emberek fejlesztésére és
elismerésére fordítják, akikkel karöltve meghódítják a világ országait
és kontinenseit. Nem is beszélve a termékfejlesztésről és jótékonysági
szervezetek támogatásáról.
Mára már az MLM működőképessége és sikere nem kérdés, hanem mindinkább
válasz és megoldás egyre több gazdasági és szociális kérdésre! Mára, a
Föld különböző részein, emberek millióinak jelent hónapról-hónapra plusz
bevételi forrást, vagy a szabadságot a Network marketing.
Simon Janó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése